Friday, April 23, 2010

ingenting ar pa riktigt och ingenting ar pa latsas

det ar nyheter,
att jag sokt efter mittenlagom av elegans och
kanske en jordhippie
men jag vet inte meningen av ordet hippie och det skapar storningar nar jag namner ordet tva ganger pa raken
det kommer fler meningslosa fragor fran alla hall och kanter
vi undrar bara varfor om vi skyller ifran
jag kande inte att det passade sig

det ar tydligen inte bara vi som ritar dumma cirklar i blatt black pa fult papper
det finns flera runtomkring som inte vetat vad det betydde iforrgar
tusen tusen nalar
jag brande mig dar jag inte trodde jag skulle
men sjalvklart vann nagot annat over mig for jag
har inte varit stark nog.
jag gick in pa noa noa och sokte inte egentligen,
jag vill spendera det som fanns
gor slut pa allt jag bara gjort slut pa darinnan
det hade stort mig att jag alltid lyckats hitta just den solkram
som inte luktade kokos, citrus, eller karamell
jag hittade den som luktade konstgjord morot
konstgjord ansiktskram

det fanns nagra som gomde sig i rutigt papper
jag letade inte direkt efter dem men
de dyker alltid upp.


jag satt pa baten och ville inte lamna land
fast att jag redan satt pa vatten
jag ville inte komma i land pa danskt heller
jag ville inte skifta mellan svenskt och danskt
eller nagonsin kopa gift i papper dar
endast en gang kopte jag
det som skulle gora andra glada


de flesa av dem kommer jag inte se igen
om jag sjalv far tycka nagonting alls
det far jag forstas.
andra kan jag se for framtiden ser jag inte
den ar alldeles alldeles beroende av mig
jag har val och inga hajar om jag vill slippa

men jag vet ju aldrig om jag vill slippa eller undersoka
det har jag inte behovt betyda flera ganger

kan du tyda teckensprak eller titta pa ugglor med mig
titta i gamla som nya bocker som
alla handlar om samma arter
nu har de fatt addera de som forsvinner
och de som tydligen behover hjalp
de med fjadrar och de som tapper dem
de som blir uppatna av arga ormar
som fatt for mycket schampo pa svansen

det kan vi inte gora nagonting at sa du
ni har aldrig skrattat bara sett pa nar jag letat efter nya
fler
och andra
valar hajar inte delfiner men tjocka potatisfiskar
ocksa smala knivar som star stilla i vatten
kallt vatten som inte far fiskas i
ni hade inte mycket till val
de hade inte mycket till val

det finns alltid valar i havet kanske inte hajar
kanske skrams de ivag mycket lattare an ni tror
ocksa har de valar i sina fiskbubblor av glas eller inte av glas,
kanske bara bubblor av material som aldrig kommer att ga sonder

inte vet jag mycket om kanske
kanske ar pahittat precis som du och jag

ingenting ar pa riktigt och ingenting ar pa latsas

No comments:

Post a Comment